اکسیژن و سولفور یا اسید ها بر طلا اثر نمیگذارد. طلای خالص نرم و برای پیدا کردن کیفیت بهتر و جلو گیری از فرسایش و تاثیرات رنگی با فلزات دیگر الیاﮋ میشود و در بین رنگها طلای زرد عمومیت بیشتر دار دو طلای سفید را در مواقعی برای بعضی زیور لات و مواقعی که سنگ الماس به کار میبرند.
به علت تناوب و هم رنگی انتخاب میکنند در هنر طلا سازی برای تمیز کردن طلا های قالب گیری شده از محلول اسید قولدوری وآب استفاده میکنند که باید این محلول دارای۱۰قسمت آب و۲قسمت اسید باشد.
تعدادی از جواهر سازان مقداری سدیم بیکورت به محلول فوق اضافه میکنند که این محلول باید در ظرف سرامیک نگهداری شود. از محلول اسپارکسنمره ۲که یک ترکیب اراده تجاری برای تمیز کردن طلا استفاده میشود و اسید مورپاتیک نیز که در شیمی به نام هیدرولیک نامیده میشود.
که ریخته گران و طلا سازان برای تمیز نمودن نقره و طلای قالب گیری استفاده میکنند وبهتراز اسید سولفوریک برای از بین بردن اکسیدها وذرات چسبیده به قطعه ریختگی عمل میکند در تکنولوﮋی مدرن تر در هنر طلا جواهر سازی از ماشین های فوق صوتی برای پاک کردن و تمیز کردن قطعات طلا و نقره ریخته گری شده استفاده میکنند.
پایه های قطعات ریخته گی طلا و نقره (راهگاه) را با قیچی میزی یا ماشین های برقی قطع میکند و قطعات ریختگی و محل پایه ها را با سنگ سمباده صاف و پرداخت میکنند. از این روش برای جلا دادن و براق نمودن استفاده میکنند.
امروزه ریخته گری طلا و جواهرات توسط روشهای طلا و جواهر سازی ریخته گری گریز از مر کز صورت میگیرد که بعد از عملیات قالب گیری عملیات تکمیلی و پایانی طلا و جواهرات از قبیل سوهان و صیقل و پرداخت کاری و گذاشتن سنگهای قیمتی روی انها صورت میگیردو در عملیات قالب گیری و تمیز کاری خرده های باقی مانده را با ۵۰% طلای نومخلوط میکنند و ریخته گری مجدّد صورت میگیرد.
قالبهای لاستیک برای ریخته گری طلا و ابزارهای با روش ریخته گری و موم دائی میتوان زیبا ترین و پیچیده ترین جواهرات را قالب گیری کرد.
در این روش ابتدا طرحی از جواهر توسط موم مصرف پذیر تهیه میگردد بعد این طرح به پایه مومی مخروطی شکل متصل میشود بعد توسط قالب پلاستر پاریسی یا موادی دیگر که قابل شکستن باشد در بر گرفته میشود در قالب منفذ یا شکافی میگذارند تا موم قابل سوختن شود.
قابل پلاستر را بعد از خشک شدن در کوره قرار میدهند و به آرامی حرارت میدهند و موم شروع به سوختن میکند بعد از سوختن موم حفره ای در قالب گچی باقی میماند, بعد فلز مذاب از طریق منفذ باقی مانده به داخل حفره قالب میریزند که به سرعت منجمد میشود و شکل و فضای حفره پلاستر را به خود میگیرد بعد از سرد شدن قالب شکسته و مدل خارج میشود.
در دورانهای باستان قالبهای اولیه زیور الات را توسط حکاکی نقوش بر روی ماسه ها یا سنگهای آتشفشانی تهیه میکردند و با فلز مذاب پر میکردند و بعدها هنرمندان فلز کار قالب های خود را از سنگهای که به سادگی قابل نقش گیری و حجاری بودند ساختند یا از گل پخته قالبهایی ساختند که موم در داخل ان ذوب میشد.
و به این وسیله زیورالات مورد نظر را قالب گیری کردند که در ان قالبها سوراخی میگذاشتند تا مذاب به حفره قالب وارد شود و قرنها بعد در قرن نوزدهم دندان سازان متد موم دائی برای ساختن دندانهای طلا و قالب گیری ان استفاده کردند.
و جواهر سازان با ابداع قالبهای لاستیکی برای نسخه برداری مومی به تعداد زیاد از مدل اصلی با هزینه کم وسرعت زیاد امکان قالب گیری جوا هراتی از طلا و نقره و پلاتین وپالادیوم را فراهم کردند و به این ترتیب از روی مدل اصلی جواهر یک قالب لاستیکی تهیه کردند.
و با روش ریخته گری گریز از مرکز زیبا ترین و پیچیده ترین جوا هرات را با سرعت زیاد قالب گیری وتولید نمودند.
مجموعه طلا سازی ابرا با هدف ارائه با کیفیت ترین محصولات صنعت طلا و جواهر با استفاده از به روز ترین ابزار تشکیل شده تا همیشه در خاطرات خوش شما عزیزان همراهتان باشیم .
دفتر مرکزی
تهران فلکه دوم صادقیه برج مینا
info@abragold.ir
09126706859 - 09124014047
09104009986 ادمین
تمامی خدمات و محصولات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه و اتحادیه صنف طلا و جواهر میباشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.